Come Beck, Háy

Háy Come Beck - koncert: TRIP Hajó, hangoskönyv: ZAJZAJZAJ KFT, 2018

Beck Zoli és Háy János immár lemezen is meghallgatható közös produkciója különleges csemege irodalom- és könnyűzene-kedvelőknek egyaránt.

Február 20-a, este nyolc, TRIP Hajó a Batthyány tér közelében, zsúfolásig megtelt hajógyomor. Kicsit undergroundos, kicsit sznobos fíling, olyan jólfésülten alternatív. Itt kerül sor Háy János és Beck Zoli immár évek óta futó közös vállalkozása, az angol szójátékkal Háy Come Beck-nek nevezett produkció aktuális estjére. A véletlen találkozásból mára brand lett, sőt tavaly év végén hangoskönyvben is testet öltött a Vámosmikolán született író–költő és a Pécshez kötődő zenész–dalszerző együttműködése.

psx_20190222_182851.jpgHáy János (fotó: Szatai Zsófia) 

A legenda szerint minden a négyes metró akkor még épülő Móricz Zsigmond körtéri állomásán kezdődött: éppen underground művészeket fotóztak under ground, amikor Háy és Beck egymás mellé sodródott. Háy költői indulása után regény- és drámaíróként futott be, darabjait most is az ország számos színházában játsszák. Beck Zoli a 30Y frontembereként lett ismert, énekes, gitáros, dalszerző – utóbbi munkásságáért 2012-ben Artisjus-díjjal is elismerték.

Egy könnyűzenéért rajongó költő és egy dalköltőként is elismert zenész – a művészi kémia már adott, Háy visszahúzódóbb személyiségét pedig jól egészíti ki Beck extrovertáltsága. Háy többnyire verseit és novelláit olvassa fel, míg Beck dalait énekli gitár- vagy szintetizátor-kísérettel, időnként azonban Háy is felkapja a gitárt, és egyszerre zendítenek rá, például az Aktmodell című versre írt fergeteges dalra, amely egyben kiváló lezárása a koncertnek.

haycome_beck.jpg

A koncertnek, pontosabb az irodalmi felolvasóest és a könnyűzenei koncert eme sajátos ötvözetének, amely – kis intellektuális fricska – rögtön a rájátszással indul. Az effajta humor az est végéig kitart: főleg Háy szállítja őket, fel-felnézve a lapjaiból. A már nem egészen fiatal, de stabilan örökifjú művészek jól megtalálják a kapcsolatot a nagyrészt fiatal közönséggel, a generációs különbségeket talán csak a Kádár-rendszert megidéző Egykor című Háy-vers érzékelteti.

A felolvasások és a dalok menetrendszerűen váltogatják egymást, de Háy szövegei maguk is számtalan műfajt képviselnek: komolytalan és komoly versek, novellák, filozofikus szösszenetek. Jó érzékkel kerülgetik egymást a könnyedebb, humoros kvázi-gyerekversek és a komolyabb poémák, és Beck Zoli dalai is széles érzelmi skálán szólalnak meg. Háytól közönségmozgató gyanánt még a Hamletből írt kétszemélyes dialógusokat is kapunk, melyeket a bátor önként jelentkezők adhatnak elő. Bár az ötlet nem rossz, ezek a dialógok nem a háyi humor csúcsát jelentik, én könnyű szívvel lemondanék róluk.

beck_1.jpgBeck Zoli (fotó: Szatai Zsófia)

A koncert-felolvasóest setlistje és a hangoskönyv playlistje nagyrészt fedi egymást, persze vannak kölcsönösen kimaradó darabok. A lemezen hallható, az ifjúkori szerelmet a zenéléssel ötvöző A kéz című novellát (A bogyósgyümölcskertész fiából) a koncerten a hasonló tematikájú Lágymányosi (A házasságon innen és túlból) helyettesíti, hogy más példát ne mondjak. A zene nemcsak szól, hanem folyamatosan téma is – elvégre mégiscsak koncerten vagyunk.

Háy János-, Beck Zoli- és 30Y-rajongóknak kötelező, mindenki másnak erősen ajánlott.

2019. február 20.