Ezért éri meg a Wizznek az athéni járatindítás

A Wizz nem csak egy BUD-ATH járatot jelentett be, hanem hét másik kelet-közép-európai bázisáról indít még gépet a görög fővárosba.

A fapados infó blog bejegyzése pontosan összeszedte, miért lesz jó a magyar utasoknak az, ha a Wizz Air a Ryanair és az Aegean mellett harmadik légitársaságként indít járatot a görög fővárosba. Szerintük ugyanis az ír fapados és a görög hagyományos légitársaság eddig egyfajta duopóliumként tartotta relatíve magasan az árakat (bár azért néha ki lehetett fogni jó áron repjegyeket a Ryanairtől), és most a Wizz belépésével, ráadásul az eltérő menetrendek miatt fokozottan jóval versenyközpontúbb lesz ez az útvonal.

wizz.jpg

A magyar utazóközönség minden, de tényleg minden fapados útvonalindítással jól jár – többé-kevésbé minden viszonylatra van igény, a kérdés csak az, hogy a kereslet eltartja-e a járatot, vagy ennek hiányában – mint a balkáni útvonalaknál – hajlandó-e besegíteni az állam a fenntartásba (még olcsóbb repjegyeket generálva ezzel, ami pedig a keresett mennyiséget növeli meg). Szóval ezért mi nem fogjuk minden egyes ilyen hírnél kiemelni, hogy ez jó a magyar közönségnek.

Sokkal érdekesebb kérdés az, hogy miért lesz jó (pontosabban miért lehet jó) a Wizz Airnek ez a döntés, és ennek magyarázata azért túlmutat a magyar utazóközönség felől érkező vélt vagy valós igényen. Ne feledjük ugyanis el, hogy a Wizz nemcsak egy random BUD-ATH járatot jelentett be, hanem egyszerre hét másik kelet-közép-európai bázisáról indít még gépet a görög fővárosba. És persze vissza is,
tehát mostantól a görög utasoknak is elérhetővé válik a Wizz Air fedélzetén Kolozsvár, Vilnius, Kutaisi vagy épp Kisinyov. Nyolc útvonal pedig már bőven elég nagy befektetés ahhoz, hogy a Wizz „árnyékbázisként” építse fel magának a görög piacot, saját marketingstratégiával stb.

Ez az, ami miatt Athén megérheti a Wizznek, és ez az, ami miatt Dublinba nem indít járatot a magyar fapados. Ott ugyanis eleve akkora hátrányban van ismertség és lefedettség terén a helyi székhelyű Ryanairrel szemben, amit kvázi lehetetlen rentábilisan ledolgozni. Úgyhogy hiába lenne hasonlóan jó, sőt talán jobb a magyar utasoknak egy wizzaires BUD-DUB útvonal, ez aligha reális forgatókönyv. Úgyhogy ott még jó ideig marad a Ryanair és az Air Lingus egymás mellett jól megférő duopóliuma, elég magas árakkal (ráadásul néha a Ryanairé magasabb, mint a hagyományos ír légitársaságé). És azért Athén közelebb is van a hagyományos Wizz-piachoz, tehát olcsóbban is üzemeltethető, mint a már említett Dublin lenne.