Mi ezeket várjuk a legjobban a Szerelmünk, Shakespeare fesztiválon

Különleges előadások, érdekes beszélgetések, alternatív Shakespeare-értelmezések várják a Madách Színházban az érdeklődőket.

Mint azt Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója elmondta a 7óra7-nek adott interjújában, szerinte „önmagában is értéket jelent az, hogy jelentős színházi alkotók mesélnek a Shakespeare-hez fűződő kapcsolatukról, vagy hogy különleges, ritkán látott előadások kerülnek színre. Úgy gondolom, hogy a különböző programokból mind a színházi szakma hozzánk látogató képviselői, mind az érdeklődő nézők sokat tanulhatnak majd.” Ennek szellemében valóban kimondottan változatos, sokszínű programokkal készül a Madách a fesztiválra. Minket leginkább az alábbiak érdekelnek.

Az én Shakespeare-em

Kutatók, akik mindent (is) tudnak Shakespeare-ről. Színészek, akik végigjátszották a legendás főszerepeket. És persze rendezők, akiknek egész életét végigkísérte a színháztörténet alighanem legjelentősebb szerzője. Tíz estén át beszélgetéseket hallgathatunk meg a Tolnay szalonban, ahol nem csak tényszerűen tudhatunk meg új dolgokat magáról Shakespeare-ről, de a különböző nézőpontok összevetése is kifejezetten érdekes tanulság lehet.

zsambeki.jpgZsámbéki Gábor és Stohl András (fotó: Mohos Angéla / Madách Színház)

És hogy kik a vendégek? Csak néhány példa… Zsámbéki Gábor, aki hosszú évek után újra Stohl Andrással dolgozik az est során. László Zsolt, aki nemrég egy éven belül játszotta el Hamletet és Leart. Zsótér Sándor, aki még mindig képes meglepően nyúlni Shakespeare-hez. Nádasdy Ádám, aki nevéhez számos jelentős Shakespeare-fordítás köthető. Bocsárdi László, aki a tavaly a POSZT-on szereplő Vízkeresztje kapcsán is bizonyította, hogy nem csak sokat tud Shakespeare színházáról, de nagyon is érti azt.

Shakespeare, ahogy nekünk tetszik

A tánckar a Madách musicaljeinek egyik legfontosabb szereplője – önállóan azonban csak igen ritkán mutathatja meg magát. A 2016-os Színházak Éjszakájára önálló produkcióval készültek, mely csak félig váltotta be a hozzáfűzött reményeket: kortárstánc helyett „csupán” kortársbalett-szerű előadást láthattunk, mely azonban feszes ütemű, látványosan megvalósított, a figyelmet lekötő produkció lett.

Most ismét lehetőséget kapnak, hogy önállóan is feldolgozhassák magát Shakespeare-t: három darab, három koreográfus: három táncjáték. Molnár Ferenc, Tihanyi Ákos és Velekei László irányításával készítik elő a Makrancos Kata, a Rómeó és Júlia és a Szentivánéji álom táncváltozatát, melyet a fesztivál során három alkalommal, június 12-én, 13-án és 24-én láthatnak az érdeklődők.

#Shakespeare LIVE

Shakespeare-től magától sem álltak olykor (sőt nem is oly’ ritkán) távol a már-már vásári komédiába hajló színpadi megoldások, miért ne lehetne hát kissé tabudöntögető módon, mondhatni elemi szintű humorral feldolgozni egyszer őt magát is? Hajdu Steve és Magyar Attila legalábbis erre tesz kísérletet, a kettősük esetében már megszokott komikus és karikírozó, átöltözésekkel és „bohóckodással” tarkított előadásban, ahol ígéretük szerint Shakespeare életének kevéssé ismert, tényszerűen nem alátámasztható epizódjait értelmezik alternatív módon. Az előadás július 3-án, 10-én és 11-én kerül színpadra.

Ahogy tetszik (r.: ifj. Vidnyánszky Attila)

A fiatal rendezőgeneráció egyik legígéretesebb tagja, ifj. Vidnyánszky Attila nevéhez már most is több Shakespeare-rendezés fűződik. Az Athéni Timonnal még a főiskolás évei alatt keltett feltűnést, III. Richárdja az idei POSZT versenyprogramjában is helyet kapott, és azok, akik látták, a Kaposvári Egyetem egyik osztályával közösen készített Rómeó és Júliájáról is pozitívan nyilatkoztak. Most a másodéves SZFE-s színészosztály vizsgaelőadását, az Ahogy tetsziket rendezi, mely nem csak az ő személye miatt kifejezetten érdekes, hanem azért is, mert a Marton-Hegedűs D. osztályt most először láthatja a nagyközönség: alighanem számukra is nagy kihívás lesz az Ódry Színpadtól ugyan másfél villamosmegállóra lévő, mégis távoli Madách Színházban bemutatkozni. A vizsgaelőadás július 1-jén lesz látható.

Hamlet.ws (r.: Schilling Árpád)

Ritka, hogy egy előadás túléli színházát, nem is sok jut az eszünkbe. (Zsigerből a nemzetis Mephistot és Bányavirágot mondanánk, de hát ott a Nemzeti nem szűnt meg, csak átalakult… Talán a Bárka Nehéz, valamint Mulatság című előadásai azok, amelyek hasonlóan szép karriert futottak-futnak be anyaszínházuk megszűnését követően. Zárójel bezár.) A Schilling Árpád által három színészre, Gyabronka Józsefre, Nagy Zsoltra és Rába Rolandra rendezett Hamlet.ws ilyen – hosszú évekkel az eredeti Krétakör elmúlását követően is nagy sikerrel utazza keresztül-kasul az országot ez a félig ifjúsági, félig felnőtt, de mindenképp kiemelkedő előadás. Július 12-én a Madách Színházban vendégeskedik.

Költő- és dalverseny

A színház visszatér irodalmi gyökereihez – gondolhatjuk kicsit teátrálisan, de azért van alapja. Egy különleges és minden bizonnyal szórakoztató est során három, Shakespeare-t jól ismerő költő nem kisebb feladatra vállalkozik, minthogy helyben kiderülő témára szonettet rögtönöz az érdeklődők szeme láttára. Melyeket ráadásul három zeneszerző rögvest meg is zenésít. Az est ötletgazdája az a Jordán Tamás, aki korábban a Merlin Színházban szervezett nagy sikerrel hasonló jellegű rendezvényeket. A "Szonettek, amiket Shakespeare nem írt meg, élőben megzenésítve" alcímű program június 18-án kerül megrendezésre.

A Szerelmünk, Shakespeare fesztivál programjaira jegyek a Madách Színház honlapján válthatóak.