Jézus az Arénában

Andrew Lloyd Webber: Jézus Krisztus Szupersztár (Madách Színház)

Az est fénypontja viszont egyértelműen Tóth Attila Jézusa volt.

Nem véletlen, hogy a Madách musicalrepertoárjából épp a Mamma Mia! és a Jézus Krisztus Szupersztár költözött-költözik be az ország sportarénáiba. Előbbi bulihangulata miatt, utóbbi rockshowszerűsége miatt képes nélkülözni a színházi intimitást, és él meg vígan sok ezer néző előtt, számos színész számára szokatlanul nagy térben.

j40_resize.jpgFotók: Madách Színház

 A Papp László Budapest Sportarénában az utóbbi fél évben egyébként két „jézusos” produkció is színre került, de nem is állhatnának távolabb egymástól. Mármint nem minőségi szempontból, csak míg az Alföldi Róbert által rendezett PASSIÓ XXI összmagyar produkcióként leginkább azzal foglalkozik, mi lenne, ha Jézus ma élne köztünk, Andrew Lloyd Webber Jézus Krisztus Szupersztárja egy zeneszerzőzseni fiatalkori provokációja, ahol egy legendás történet formabontó zenei és szcenikai megidézése áll a központban.

Ennek megfelelően Szirtes Tamás is hasonló hangulatú show-t rendezett, ahol korhűségre utaló és egyértelműen modern jelmezek keverednek, ahol a tömegjelenetekben (nyitány, bevonulás stb.) kimondottan hangsúlyosak Tihanyi Ákos koreográfiái. És ahol a ledfalon megjelenő vetítések is illeszkednek a hangulathoz – pont emiatt a mostani előadást felújításnak kellene tekintetünk, a 2010-es bemutatókor ugyanis még nem volt ledfal. És ahol az emlékezetes zenés színházi pillanatok kivétel nélkül hatásosan és emlékezetesen megkomponált szólódalok – mint például Jézus, Júdás vagy épp Mária Magdolna vívódása. Amihez persze kell Gallusz Nikolett és Serbán Attila hangja is.

j4_resize.jpg

Az est fénypontja viszont egyértelműen Tóth Attila Jézusa volt. Korábban a Macskák és A nyomorultak kapcsán is feltűnt kiváló hangja, de most először volt igazán mellbevágó. Tehetségesebb magyarok kapcsán gyakran emlegetett közhely, hogy „még sokkal többre vihette volna, ha nyugaton születik”, az ő esetében azonban ennek sem szabadna korlátozó tényezőnek lennie: Tóth Attilának a Broadway musicalszínházaiban is helye lenne hasonló hangi feltételű szerepekben.

Az, ahogy a Gethsemane megszólalt, nemcsak megidézte a már csak videofelvételeken látható emlékezetes rockszínházas pillanatokat, de felül is múlta némelyiket. És bár alapvetően enyhén szólva sem vagyunk a hívei annak, hogy jelentős színészi tapasztalattal vagy tanult tudással nem rendelkező előadók főszerepeket kapjanak (zenés) színházi művekben, egyes szerepek, darabok és előadáskoncepciók esetében ez nem csak belefér, de jól is elsülhet. A showszerű Jézus Krisztus Szupersztár egyértelműen pozitív példaként illeszkedik ebbe az amúgy veszélyeket rejtő Broadway- (és még inkább West End)-trendbe, ráadásul Tóth Attila egyértelműen nem az ismertsége miatt kap szerepet-szerepeket. De ha így folytatja, ismert lesz.